Laddar...
No events found, try refreshing.

1900 – En audiovisuell konsert till Dramaten

Dela

Efter en kritikerrosad och utsåld konsertserie på Orionteatern är 1900 – En audivisuell konsert tillbaka. Den här gången på självaste Kungliga Dramaten. 18 januari 2025 är det dags för Christian Gabels scenkonstverk att inta nationalscenen.

Biljetter släpps 24/5 klockan 10.00

Bakom namnet 1900 döljer sig den mångsysslande kompositören, artisten och ljudkonstnären Christian GabelMed hjälp av gammalmodig inspelningsutrustning och ett oslagbart sinne för minimalistiska melodier återbesöker och omarbetar han det föregående seklet i brusiga ljudkollage. 2018, tio år efter det självbetitlade debutalbumet, intogs Orionteatern för att för första gången framföra musiken på scen. En konsertserie som idag närmast är att betrakta som en klassiker.

1900-projektet har blivit en osannolik framgångssaga där många människor tagit instrumentalmusiken till sina hjärtan. Låten Den minsta av segrar har rent av blivit lite av en hit som flitigt förekommit i olika TV-program. Debuten följdes 2016 upp av albumet Tekno som också den använde kollage av ljud och melodier fångade med analoga rullbandspelare för att skapa en helt egen värld. En värld som fullt ut kommer till sin rätt på scen.

Men sin audiovisuella konsert har Gabel skapat ett format där film möter musik i ett hypnotiskt flöde. 

Hösten 2023 gjorde Christian Gabel musiken till Mattias Anderssons pjäs Europeana på Dramatenen föreställning som sammanfattade hela Europas 1900-talets historia på två timmar.


Våren 2024 släpptes en tredje 1900-skiva, Kontragarde. Ett album som tematiskt rör sig kring konstnärligt skapande i allmänhet och idén om avantgarde i synnerhet.

Lyssna på Kontragarde

– När det går så långt mellan albumsläpp som det gjort, hinner världen förändras mycket under tiden. Första albumet kom till under en tid när 1900-talet kändes avklarat och gjordes bokslut över. Det här albumet kom till under en tid när det känts som vi befinner oss i en återgång till några av de mest förruttnade delarna av 1900-talet, berättar Christian Gabel och fortsätter:

– Trots att jag gärna tänker att jag gör musik fristående från vad som pågår i världen, så går det inte att bortse från det kännbara skiftet mot ett samhällsklimat med ett alltmer föraktfullt tonfall hos röster i maktposition med siktet riktat mot konst som anses depraverad, oanvändbar ur ett tillväxtperspektiv eller helt enkelt uttrycker åsikter som ogillas. 

När alla fåfänga, kortsiktiga och personliga motiv skalats bort så återstår faktumet att människor har skapat och fortsätter skapa verk med inga andra utsikter än att i bästa fall mötas av likgiltighet och oförstående, i värsta fall med risk för sin frihet eller fysiska säkerhet. Men gör det ändå. Denna konfrontativa attityd har varit det mest definierande draget hos det som kallas avantgarde – därav titeln Kontragarde. 

I föreställningen vävs 60-talsminimalism, frijazz och musique concrete samman med futuristisk, lettristisk och dadaistisk ljudpoesi och idéer lånade från Fluxusrörelsen i ett fascinerande scenkonstverk.