Kitok

Efter den omtumlande succén med "Paradise Jokkmokk" som spelades över fem miljoner gånger på Spotify är Kitok, eller Magnus Ekelund som han egentligen heter, nu aktuell med ett nytt album och turné runt om i Sverige.

Uppföljaren "#DARKWEBDETOX" är en frispråkig och självutlämnande skiva som levererar känslor framför åsikter. Fredrik Strage på DN skriver "De krispiga EDM-beatsen passar Kitok perfekt. Hans rim landar som glödande kol på ett neonblinkande dansgolv och självutlämnande realism blandas med brutala fantasier." Förutom framträdanden i både SVT och NRK kan man nu se den norrbottniska raparen på en turné som sträcker sig från Kiruna i norr till Malmö i söder.

 

 

Om Kitok:

Magnus Ekelunds styrka som artist är att han vågar ta risker. Med ett omisskänneligt röst-ID och en sällsynt energi (som egentligen bara kan härledas till Beastie Boys) plöjde han upp en helt ny fåra inom den svenska hiphopen. Albumet Paradise Jokkmokk slog ner som en blixt från klar himmel, när han debuterade under sitt samiska efternamn Kitok.

Men han kom inte från ingenstans. Visst, rent geografiskt kanske man kan säga det. Lappland, norr om polcirkeln, är en plats som han själv brukar referera till som ”North of the wall”. Men den insatte vet att Magnus som 27åring gjorde ett oväntat genrebyte från indierock till hiphop.

Med lyckade artistiska samarbeten bakom sig (bl.a Mattias Alkberg/Jakob Hellman) var det många hängivna fan som blev oroliga. Hade han tappat greppet? Var det ett skämt? Gjorde han en Joaquin Phoenix?

Men bitarna hade fallit på plats. Kommer man från en marginaliserad plats, långt ifrån den välmående medelklassen och Stockholm, kanske det måste få ta lite tid att hitta hem. Utan lokala förebilder kan det vara svårt att se värdet i att gräva där man står.

Det handlar förstås inte om att Kitok uppfunnit hjulet. Men mixen av oldschool-beats, highpitch-rap och stora refränger - kombinerat med originella texter - var någonting vi i Sverige aldrig tidigare hört. Aftonbladet skrev: ”en uppfriskande tur på kallfjället” och gav skivan bra betyg. Singeln Paradise Jokkmokk sålde guld och den kommande turnén innefattade över 70 gig.

Men historien slutade inte där, även om det såg mörkt ut ett tag. Magnus tvingades ställa in en turné, hösten 2015, då han diagnosticerades med den värsta formen av OCD. Tvångssyndrom med vålds och tabutankar. En sjukdom som det finns oerhört mycket missförstånd kring, trots att det bara i Sverige är lite drygt 200 000 som lider av den. Det pratas ofta felaktigt om att stigmat runt psykisk ohälsa håller på att försvinna. Samtidigt är det vår tids rosa elefant i rummet. Och någonstans i KBT-processen formades idéen till uppföljaren.

#DARKWEBDETOX är en frispråkig och självrannsakande skiva, som djupdyker i livets mörkaste, fulaste och mest förbjudna sidor. Introt Psykologen och öppningsspåret Tvångskliniken ger en inblick i hur ångestfylld och obehaglig verkligheten kan te sig för den som lider av tvångssyndrom. Duetten Hundra ft. Baby Vixen slår ett slag för den konstnärliga yttrandefriheten. Klassamhället skärskådas underifrån tillsammans med Blänk i LL Cool J-aktiga Sertralin. Satiriska Dunkel Ung Same låter som ett kärleksbarn mellan Magnus Uggla och Slim Shady. Den sistnämnde, Eminem, ligger väldigt nära till hands när man härleder plattans aggressivitet. Speciellt när Kitok rapar om våld, rädslan för schizofrena psykoser, ofrivillig dödslängtan och relationen till sin pappa.

Samtidigt är det en utåtriktad skiva. Indiekomplexet från Magnus Ekelund & Stålet-tiden lyser med sin frånvaro. Men dom stora melodierna finns fortfarande kvar. Kitok har hittat formen och övervinner oss. En efter en.

/ Anonym leg psykolog, inriktning KBT, specialmottagning för tvångssyndrom i Sverige.  

Kommande konserter

25/02
NORRKÖPING
Arbis
Köp
04/03
Info
17/03
SUNDSVALL
Pipeline
Info
01/04
MALMÖ
Grand
Info
06/05
KÅDABLIS
Avslutningen
Info
12/05
UPPSALA
Katalin
Info
Följ på facebook  Följ på instagram  Följ på twitter  Lyssna på Spotify  Lyssna på Wimp  Se på youtube 


 

Om Kitok:

Magnus Ekelunds styrka som artist är att han vågar ta risker. Med ett omisskänneligt röst-ID och en sällsynt energi (som egentligen bara kan härledas till Beastie Boys) plöjde han upp en helt ny fåra inom den svenska hiphopen. Albumet Paradise Jokkmokk slog ner som en blixt från klar himmel, när han debuterade under sitt samiska efternamn Kitok.

Men han kom inte från ingenstans. Visst, rent geografiskt kanske man kan säga det. Lappland, norr om polcirkeln, är en plats som han själv brukar referera till som ”North of the wall”. Men den insatte vet att Magnus som 27åring gjorde ett oväntat genrebyte från indierock till hiphop.

Med lyckade artistiska samarbeten bakom sig (bl.a Mattias Alkberg/Jakob Hellman) var det många hängivna fan som blev oroliga. Hade han tappat greppet? Var det ett skämt? Gjorde han en Joaquin Phoenix?

Men bitarna hade fallit på plats. Kommer man från en marginaliserad plats, långt ifrån den välmående medelklassen och Stockholm, kanske det måste få ta lite tid att hitta hem. Utan lokala förebilder kan det vara svårt att se värdet i att gräva där man står.

Det handlar förstås inte om att Kitok uppfunnit hjulet. Men mixen av oldschool-beats, highpitch-rap och stora refränger - kombinerat med originella texter - var någonting vi i Sverige aldrig tidigare hört. Aftonbladet skrev: ”en uppfriskande tur på kallfjället” och gav skivan bra betyg. Singeln Paradise Jokkmokk sålde guld och den kommande turnén innefattade över 70 gig.

Men historien slutade inte där, även om det såg mörkt ut ett tag. Magnus tvingades ställa in en turné, hösten 2015, då han diagnosticerades med den värsta formen av OCD. Tvångssyndrom med vålds och tabutankar. En sjukdom som det finns oerhört mycket missförstånd kring, trots att det bara i Sverige är lite drygt 200 000 som lider av den. Det pratas ofta felaktigt om att stigmat runt psykisk ohälsa håller på att försvinna. Samtidigt är det vår tids rosa elefant i rummet. Och någonstans i KBT-processen formades idéen till uppföljaren.

#DARKWEBDETOX är en frispråkig och självrannsakande skiva, som djupdyker i livets mörkaste, fulaste och mest förbjudna sidor. Introt Psykologen och öppningsspåret Tvångskliniken ger en inblick i hur ångestfylld och obehaglig verkligheten kan te sig för den som lider av tvångssyndrom. Duetten Hundra ft. Baby Vixen slår ett slag för den konstnärliga yttrandefriheten. Klassamhället skärskådas underifrån tillsammans med Blänk i LL Cool J-aktiga Sertralin. Satiriska Dunkel Ung Same låter som ett kärleksbarn mellan Magnus Uggla och Slim Shady. Den sistnämnde, Eminem, ligger väldigt nära till hands när man härleder plattans aggressivitet. Speciellt när Kitok rapar om våld, rädslan för schizofrena psykoser, ofrivillig dödslängtan och relationen till sin pappa.

Samtidigt är det en utåtriktad skiva. Indiekomplexet från Magnus Ekelund & Stålet-tiden lyser med sin frånvaro. Men dom stora melodierna finns fortfarande kvar. Kitok har hittat formen och övervinner oss. En efter en.

/ Anonym leg psykolog, inriktning KBT, specialmottagning för tvångssyndrom i Sverige.  

botbodyblackshadow